FEDEA ETA ZUZENBIDEA: KONTRA-EBOLUZIO KONTSERBADOREA ETA ERLIJIO ASKATASUNAREN MUTAZIOAK ESTATU BATUETAN
Estatu Batuetan, mugimendu neokontserbadore boteretsuek lege-aktibismoa erabiltzen dute ikuskera politiko aurrerakoiak desegiteko eta, horrela, balio kristau fundamentalistetan oinarritutako "ondasun komunaren konstituzionalismoa" sustatzeko. Estrategia horrek erlijio-askatasunaren aldaketa ekarri du, Eliza-Estatua banaketa ahulduz eta erabaki politikoetan erlijio-eragina areagotuz.
Estatu Batuetako Gorte Gorenak (EBGG) Dobbs v. Jackson Women 's Health Organization auzian 2022ko ekainean emandako epaiak, ia berrogeita hamar urte geroago, Roe v. Wade (1973) auzian garatutako doktrina baliogabetzea ekarri zuen, eta, horrekin batera, maila federalean abortatzeko eskubide konstituzionala baliogabetzea. Atlantikoaren alde honetan eztabaidagarria eta mediatikoa izan arren, AEBetako goi-auzitegiak abortuaren inguruan hartu zuen jarrera berriak ez zuen harritu herrialde hartako legelari ia bakar bat ere, Ruth Bader Ginsburg hil eta haren ordez Amy Coney Barrett jarri ondoren AEBetako organo judizial gorenaren osaera aldatu egin zelako. Figura ultrakontserbadore horrek liberalen eta kontserbadoreen arteko oreka hauskorra alderik kontserbadoreenera inklinatu zuen AEBko organo konstituzional nagusian. Hala ere, auzitegiaren osaera berria eta epaia ez dira, antza, gertakari isolatuak edo zoriaren ondoriozko erabaki puntualak. Behatzaile politiko ugariren arabera, AEBetako egitura judizial nagusietako mugimendu teluriko horiek hainbat hamarkadatan arreta handiz landu den estrategia ultrakontserbadore baten parte dira, auzitegietan inspirazio kristauko ordena morala "zaintzea" helburu nagusitzat duena.
Kontrairaultza horren jatorri historikoak 70eko hamarkadaren amaierakoak dira, eta Mendebaldeko Europan eta Estatu Batuetan 60ko hamarkadaren amaieran eta 70eko hamarkadaren hasieran izandako "iraultza kulturalari" emandako erantzun kontserbadore gisa interpretatu ohi dira. Izan ere, Frantzian ezaguna den 68ko maiatzean bezala, Estatu Batuek Vietnamgo gerraren aurkako eta eskubide zibilen, arraza-berdintasunaren, feminismoaren eta sexu-askapenaren aldeko mobilizazio masiboek markatutako aldi asaldatua igaro zuten. Protesta sozial horiek guztiek zalantzan jartzen zituzten indarrean zeuden egitura politikoak eta autoritate morala. Richard Nixon errepublikanoaren eta beste buruzagi politiko kontserbadore batzuen garaipenek ez ziruditen mendebaldeko herritarren nomo berri gisa ezarri zen olatu aurrerakoi eta emantzipatzailea iraultzeko gai. Batzuek postmodernistatzat jotzen duten paradigma moral eta kultural berri hori ikusita, Ipar Amerikako gizarteko sektore fundamentalistenek bide-orri zehatz bat ikusi zuten balio kontserbadoreak eta tradizionalak egituratzeko eta gizartea antolatzeko ardatz nagusi gisa "berrezartzeko".
Epailetzako kideen izendapenean duen eraginaz gain, Christian Right deiturikoaren inguruan bildutako talde anitzen estrategia neokontserbadorea bi esparruren bidez egituratzen da nagusiki, elkarrekin estuki lotuta daudenak: printzipio ultrakontserbadoreen (kontserbatzaile legal advocacy) defentsarako lege-aktibismorako azpiegitura bat sortzea eta beharrezko lege-aldaketak babestuko dituzten ideiak sortzea, legitimatzea eta sozializatzea. Nietzscheren hitzetan benetako "balioen itzulera" izango litzatekeenaren zeregin horiek egiteko, neokontserbadoreek baliabide, erakunde eta praktika sare trinkoa izan dute, eta eraginkortasuna eta arrakasta nabarmena erakutsi dute. US Chamber Litigation Center, Heritage Foundation, Regent eta Ave Maria bezalako zuzenbide-fakultate berriak eta, bereziki, "egungo lege-ordena erreformatzen" diharduen Federalist Society, ideologia ultrakontserbadoreko gizarte-erakundeen adibide batzuk dira. Horien helburua profesionalak prestatzea eta lege-aktibismoaren bidez balio neokontserbadoreen gauzatzea sustatuko duten doktrina juridikoak lantzea da.
Lege-borroka berezi horren alderdi interesgarri bat jatorrian kausa aurrerakoiak alde batera uzten zituzten gramatika-mugimendu neokontserbadore horiek erabiltzea da. Zehazki, aktibismo neokontserbadoreak eskubideen gramatika onartu izanaz eta interes publiko fundamentalistako Zuzenbidea aldarrikatzeaz ari naiz. Ildo horretan, genero-berdintasunerako, aborturako, LGBTIQ+ eskubideetarako, Estatuaren sekulartasunerako edo gizarte-laguntzako programa publikoetarako eskubideen aurrean, horiek guztiak kausa sozial ezagunen adierazgarri, neokontserbadoreek honako eskubide hauek aldarrikatzen dituzte: pro-liferen aldeko eskubideak, familiaren eta ezkontza tradizionalaren defentsa, hezkuntza-erlijiosorako eta erlijio-askatasunerako eskubidea, jabetza-eskubideak eta askatasunaren interpretazioa, batez ere adierazpen-askatasunarena, Estatuak gizarte-errealitatearen esparru askotan esku hartzea eta arautzea saihestu nahi duena.
Konstituzioaren eremuan, arreta berezia merezi du ondasun komunaren konstituzionalismoak (common good constitutionalism); izan ere, gizartearen ikuspegi teokratikoa eta patriarkala aldarrikatzen du, konstituzio-arauen interpretazioan eragina izango duena. Ikuspegi horrek euskarri intelektual aipagarria du, Patrick Deneen (Notre Dameko Unibertsitatea), Gladden Pappin (Dallasko Unibertsitatea eta American Affairs aldizkariaren sortzaileetako bat) eta, bereziki, Harvardeko Unibertsitateko Zuzenbide Konstituzionaleko irakasle Adrian Vermeuleren eskutik. Autore horiek guztiek bat egiten dute konstituzionalismo liberalaren aurkako kritika erradikalarekin eta oinarri kristauko komunitarismoa sustatzeko proposamenekin, neoliberalismoa eta eskubide indibidualak gaindituz.
Guztion ongiaren konstituzionalismoaren eta haren proposamen politikoen inguruan sortutako arazo nagusia demokraziarekin eta erabaki kolektiboak hartzeko prozesu demokratikoekin duen harremanari buruzkoa da. Aurrekoaren adibide argigarri gisa, Ius & Iustitium blogak emandako iritziak. Blog hori da korronte horretako blog ezagunenetako bat, eta, Montanako Konstituzioan abortatzeko eskubidea onartzearen aldeko bozketari dagokionez, guztion ongia bere horretan ondasun bat dela baieztatu zuen, herriaren borondatea (demokratikoa) edozein dela ere, eta politikaren funtsa, hain zuzen ere, ondasun komun hori jazartzea dela. Era berean, erabaki demokratiko batzuen onuren eta guztien onuraren kontzepzio esentzialista batetik abiatuta izan dezaketen faltsutasunaren inguruko eztabaida horrekin batera, hainbat keinu konplizek eta kide batzuek Victor Orbanen Hungariako erregimenarekin dituzten harreman akademiko estuek ere lagundu dute, askok erdi-autoritariotzat jotzen duten jitoan. Mugimendu neokontserbadoreen berrarmatze ideologiko eta juridikoaren testuinguru honetan, erlijio-askatasunerako eskubidearen interpretazio juridikoa eta irismena, bai eta erlijioaren eta Estatuaren arteko banaketa ere, birformulazio-prozesu bat jasaten ari dira, baina ez haien inguru tradizionalen benetako aldaketa. Jarraian aipatuko ditut alderdi horiek guztiak.
Estatu Batuetako erlijio-askatasunaren konstituzio-esparrua Konstituzio federalaren Lehen Emendakinak osatzen du. Bertan ezartzen denez, "Kongresuak ez du legerik emango Estatuko ofizial gisa onartzeko edo askatasunez erabiltzea debekatzeko". Estatu Batuetako doktrinak eta jurisprudentziak transkribatutako lege-agindua aztertu dute bi arau-aginduren arteko harreman dialektikotik abiatuta: Elizaren eta Estatuaren arteko banaketa bultzatuko lukeena (Establishment Clause) eta pertsonei beren erlijioa gobernuaren interferentziarik gabe askatasunez praktikatzeko eskubidea bermatuko liekeena (Free Exercise Clause). Bi klausulek erlijio-askatasuna lortzeko zeregin osagarriak izan baditzakete ere, ohikoa da horiek batera aplikatzea eta interpretatzea arazo bihurtzen diren kasuak aurkitzea. Ildo horretan, botere publikoek erlijio-askatasunaren erabilera askea errazteko egiten dituzten ekintza batzuk gobernuak erlijio bati egiten dion atxikimendu onartezintzat har daitezke, eta, alderantziz, agintari publikoek Estatuaren neutraltasunari eusteko hartzen dituzten erabaki batzuk erlijio-askatasuna askatasunez erabiltzea eragozten dutela esan daiteke.
Azken hamarkadetan, EBGGk beharrezkoak diren interpretazio- eta metodologia-ildoak landu ditu bi arau-aginduei datxezkien tentsioak bideratzeko, batez ere hezkuntzaren esparruan sortu baitira. Engel v. Vitale (1962) kasua aipatu ohi da Ezartzeko Klausularen eta Erlijioa Askatasunez Gauzatzeko Klausularen interpretazioari eta irismenari buruzko funtsezko aurrekari judiziala (stare decisis) ezartzeko lehen jurisprudentzia-erabaki moderno gisa. Kasu horretan, EBGGk konstituzioaren aurkakotzat jo zuen New Yorkek eskola publikoetako irakasleei egunero Estatuak ezarritako "izendapenezko ez den otoitz" batekin (erlijio-tradizio ezberdinen otoitz inklusiboa) hasteko eskatzea. Gehiengoak bere erabakia oinarritu zuen gobernuak babestutako praktika erlijioso honek Elizaren eta Estatuaren arteko "bereizketaren horma konstituzionala hausten" duela. Douglas epailea ados egon zen epaiarekin, baina beste arrazoi batzuengatik: bere kezka nagusia ez zen irakasleei otoitz egiteko eskatzea, gobernuak jarduera erlijiosoa finantzatzea baizik. Bere ustez, otoitza sustatzeko funts publikoak erabiltzeak "eragin banatzailea" zuen gizarteko komunitateen artean, eta horrek urratu egiten zuen gobernuak erlijio-gaietan neutrala izateko zuen betebeharra. Hau da, bere kezka erlijio-jardueren finantzaketa publikoa Konstituzioaren aurkakoa izatean oinarritzen zen; izan ere, bere ustez, horrek gobernuaren neutraltasuna arriskuan jartzen zuen eta komunitatearen barruan zatiketak sustatzen zituen. Ñabardura horrek bere jarrera eta gehiengoa bereizi zituen, Estatuak sustatutako erlijio-jardueretan parte hartzeko ikasleen aurkako zeharkako hertsapenaren desegokitasunean oinarritzen baitzen.
Hain zuzen ere, Douglasek erlijio-askatasunaren eta gobernuaren neutraltasunaren arteko orekari buruz zuen jarrera 1960ko hamarkadaren ondorengo kasuetan berragertuko zen, eta Lemon vs. Kurtzman (1971) kasu ospetsuan amaituko zen. Kasu horretatik sortu zen "Lemon test" delakoa, Establishment Clause interpretatzeko erreferentzia-esparru nagusia izan dena. Zehazki, test honen arabera, erregulazio edo jarduera publiko batek ez du Ezarpen Klausula urratzen, baldin eta 1) helburu sekularra badu, 2) ez badu erlijioa sustatzen edo inhibitzen, eta 3) "gobernuak erlijioarekin duen gehiegizko korapiloa" (excessive government entanglement) saihesten badu.
Azken aldian, Lemon testean jasotako doktrinaren indarraldiari kalte egin diote AEBetako Gorte Gorenaren epaiek, ez baitiote jaramonik egiten edo, are gehiago, haren baliozkotasuna zalantzan jartzen baitute. Kennedy v. Bremerton School District (2022) kasuan, eskola publiko bateko futbol amerikarreko entrenatzaile baten kaleratzeak, partiden ondoren zelaian otoitz egiteko ohitura zuenak, batzuetan ikasleekin batera, Lehen Emendakinaren erlijioaren adierazpen askeko eta jarduteko askatasuneko eskubideak urratzen ote zituen aztertu zuen Gorteak. Eskolak formalki eskatu zion hori egiteari uzteko, Estatuko erakunde bateko figura publikoa zenez, bere jokabidea Establishment Clause delakoaren neutraltasun erlijiosoaren aurkako sustapen erlijiosoa izan zitekeela argudiatuz. Entrenatzaileak bere otoitzekin jarraitu zuen, eta horrek bere suspentsioa eta geroago, bere kaleratzea eragin zuen. Bada, 6-3ko erabaki batean, EBGGk entrenatzailearen alde egin zuen, eskolak adierazpen askerako eta erlijioa askatasunez baliatzeko eskubide konstituzionalak urratu zituela esanez. Gorteak ondorioztatu zuen bere otoitza fede-adierazpen pertsonala zela, eta ez zela Estatuaren erlijio-sustapeneko ekintza baten baliokidea, entrenatzailea modu pribatuan otoitz egiten ari zelako eta ikasleak ez zituelako parte hartzera behartzen. Erabilitako arrazoibide juridikoen artean, AEBetako organo gorenak Lemon testa ez erabiltzeko erabakia zehaztu zuen, Establishment Clause kasuetarako estandar nagusia ez zela iritzita. Horren ordez, AEBko erlijioaren eta gobernuaren arteko harremanaren "historian eta tradizioan" oinarritu zen, eta iradoki zuen erlijio-ekintza pertsonal batzuek ez dutela nahitaez klausula konstituzional hori urratzen.
Era berean, Carson v. Makin (2022) kasuan, Auzitegi Gorenak Erlijioaren Jardun Askearen Klausula Ezarpen Klausularen gainetik jartzen duen ikuspegi bat hartu zuen. Kasua Maine estatuko politika publiko baten konstituzionaltasunean zentratu zen, eskola erlijiosoak hezkuntza pribaturako finantzaketa-programa batetik kanpo uzten zituena. Mainen, landa-eremu askok ez dute bigarren mailako eskola publikorik, biztanleria sakabanatuta dagoelako. Hori konpentsatzeko, estatuak programa bat eskaintzen die arlo horietako ikasleen gurasoei, beren seme-alabak beraiek aukeratutako eskola pribatuetan matrikulatzeko, horretarako funts publikoak erabiliz. Hala ere, Mainek murrizketa bat ezartzen zuen: hezkuntza "ez sektarioa" ematen zuten eskolak bakarrik finantzatzen zituen. Kasu horretan parte hartu zuten gurasoek beren alaba kristau eskola batera joatea nahi zuten, baina ezin zuten programaz baliatu, programaren murrizketa "ez sektarioa" zela eta. 6-3ko erabaki batean, Estatu Batuetako Gorte Gorenak ebatzi zuen bazterketa horrek Lehen Emendakina urratzen zuela, zehazki Erlijioaren Jardun Askearen Klausula. Organo judizialaren arrazoibidean ez da Lemon testa aipatzen, Maineko Hezkuntza Sailaren finantziazio publikoko politikek seme-alabentzako hezkuntza erlijiosoa nahi duten familiei eragiten dieten bazterkeria diskriminatzailean oinarrituta. Aurrekoa oinarri hartuta, Gorteak bertan behera utzi zuen "sektarismorik ezaren" betekizuna, eta Maineko estatuak erlijio-hezkuntza programaren bidez diruz lagundu behar duela ebatzi zuen.
Gorte Gorenak aipatzen duen erlijio-hezkuntza diruz laguntzeko "betebeharra" berria da, eta nabarmen aldentzen da aurreko aurrekari judizialetatik, hala nola Zelman v. Simmons-Harris (2002) kasutik. Kasu honetan, Gorteak Ohioko eskola-txartelen programa konstituzionala aztertu zuen, Clevelandeko diru-sarrera txikiko familiek funts publikoak erabil zitzaten seme-alabak eskola pribatuetara bidaltzeko, erlijio-eskolak barne. AEBko organo judizialak 5-4ko epaian adierazi zuen programa horrek ez zuela Ezarpen Klausula urratzen, erlijioari dagokionez programa neutrala zela iritzi baitzitzaion, hainbat eskolatara irekita zegoelako (erlijiosoak eta ez-erlijiosoak) eta Estatuak ez zuelako fede espezifikorik sustatzen, eta gurasoei zegokielako seme-alabak nora bidali erabakitzea. Antzeko emaitzetara iritsi dela dirudien arren, AEBetako Gorte Gorenak Carsonen egindako hurbilketa oso desberdina da orain arte erabilitako jurisprudentzia-arrazoibideetatik. Breyer eta Sotomayor epaileek Carson auziko boto partikularretan arrazoitzen duten bezala, botere publikoek hezkuntza erlijiosoaren aurrean duten jarrerari dagokionez Gorte Gorenaren jurisprudentzia-ildo berriak Zelman kasuaren "finantza dezake" Carsonen "finantzatu behar" bihurtzen du.
Erabaki jurisprudentzial horiek argi eta garbi erakusten dute kristau sustraiko mugimendu neokontserbadoreek irismen luzeko modus operandi legal eta politikoa dutela, balio publikoen artikulazio demokratikoa eta baliabide publikoen esleipena baldintzatu nahi baitituzte. Abian jarritako dinamika, lehenik eta behin, ondasun eta zerbitzu publikoen prestazioa (hezkuntza, esaterako) eremu pribatura mugitzean datza; eta, bigarrenik, eraiki berri den eremu pribatu horretan erlijioaren eta sekularren arteko bereizketa lausotzean, horretarako diskriminazioaren debekua eta Erlijioaren Egikaritza Askearen Klausula – benetan neurrigabea eta testuingurutik kanpokoa – aplikatzea argudiatuz. Oraindik goiz da paradigma berri hori AEBetako erlijio-askatasunaren arauketaren esparruan finkatu den edo ez baloratzeko. Hala ere, garrantzitsua da azpimarratzea fedearen eta zuzenbidearen arteko harremanari buruzko kosmobisio berria, AEBetako mugimendu ultrakontserbadoreek sustatua, eta hori lortzeko hartutako teknika eta estrategia legalak, erlijio-proselitismo sofistikatuaren lantza direla, eta, zalantzarik gabe, erresonantzia globalak izango dituela.